Werkwijze van basisschool Het Klimduin
leder mens heeft de wens om zichzelf te ontwikkelen en heeft een natuurlijke behoefte aan relatie, autonomie en competentie. Wij willen voldoen aan de behoefte aan relatie ('anderen waarderen mij en willen met mij omgaan’), aan de behoefte aan autonomie (‘ik kan het zelf, hoewel niet altijd alleen’) en aan de behoefte aan competentie (‘ik geloof en heb plezier in mijn eigen kunnen’) zodat er welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren ontstaat bij onze leerlingen. Op deze manier willen wij ook ons onderwijs inrichten. Onderwijs is voor ons meer dan alleen cognitieve vakken; de ontwikkeling van sociaal gedrag is essentieel. Het rekening houden met elkaar, samenwerken en elkaar nemen zoals je bent. Dit geven wij vorm met de lessen van Hiro in combinatie met het benadrukken van gewenst gedrag met PBS. Daarnaast hechten we ook belang aan de ontwikkeling van creativiteit, het verwerven van culturele vaardigheden en de lichamelijke ontwikkeling. Vanwege de beperkte grootte van de school werken we veel met combinatiegroepen, waarin we zoveel tegemoet willen komen aan de onderwijsbehoeften van kinderen, zover de organisatie dat toelaat. Dat kan betekenen dat kinderen soms extra oefenen met bepaalde onderwerpen of vakken en andere kinderen juist meer uitdaging nodig hebben. We willen graag het beste uit elk kind halen en ervoor zorgen dat elk kind vertrouwen heeft in eigen kunnen. Een duidelijke zorgstructuur is voor ons noodzakelijk. Het team heeft een grote mate van zelfsturing in de zorg en vindt het fijn om gebruik te kunnen maken van de expertise, ondersteuning, coaching en coordinatie van de intern begeleider. Wij streven ernaar om binnen het team een brede expertise te hebben op verschillende gebieden, zoals gedragsproblematiek, leren door spel bij jonge kinderen, taal/leesproblemen, hoogbegaafdheid en rekenproblematiek. In de kleutergroep werken de kinderen spelenderwijs met klanken, vormen en rijmen. De taal- en leesontwikkeling verloopt bij het jonge kind in fasen en dat heeft te maken met de hersenontwikkeling. De hersenontwikkeling bij jonge kinderen tot een jaar of acht verloopt bij elk kind anders. De meest recente wetenschappelijke inzichten over leesrijpheid bevestigen dat te vroeg beginnen met het “aanleren” van klanken en vormen averechts effect hebben op de leesontwikkeling. Daarom wordt er op speciale momenten de leesrijpheid van de jonge kinderen gemeten door middel van ‘proeven’. Dit zijn eenvoudige opdrachten waarin duidelijk wordt in welke fase de leerling zich bevindt en waar de leerkracht op kan insteken naar de volgende fase. Het werken op deze manier brengt de leerling meer plezier en motivatie en minder frustraties en teleurstellingen. In de school is te zien bij de groep 1, 2 en 3 dat wij leerlingen niet meer in één grote groep instructie geven, maar dat er op verschillende momenten instructie en begeleiding wordt gegeven op de leesontwikkeling. Dit is onafhankelijk van leeftijd of in welke groep de leerling zit. Het komt weleens voor dat leerlingen in groep 3 “zitten” maar nog niet leesrijp zijn. Ze beginnen dan later met het leren lezen. De ervaring uit de laatste jaren en van andere scholen leert dat het niet automatisch betekent dat ze achterlopen of minder leesvaardig zijn aan het einde van groep 4. Indien kinderen leesrijp zijn, dan wordt de nieuwste versie van Veilig Leren Lezen aangeboden om het aanvankelijk lezen te ontwikkelen. In deze methode zit ook een aanbod voor woordenschat, spelling en begrijpend lezen die aansluit op het aanbod in de hogere groepen via de methodes en Snappet. Vanaf groep 4 werken we met Snappet. Gezien de snelle technologische ontwikkelingen in de wereld om ons heen, is het logisch dat ICT als ondersteuning van ons onderwijs een steeds grotere rol heeft gekregen. Het blijft echter een middel en mag nooit een doel op zich worden. Snappet zorgt voor differentiatie in lesstofaanbod voor de verschillende kinderen. Daarnaast bieden de tablets en chromebooks mogelijkheid tot het opzoeken van informatie op internet, wat weer gebruikt kan worden voor IPC, een methode voor wereldorientatie aan de hand van thema's waar wij sinds enige jaren mee werken.
|
Kindcentrum Het KlimduinKorhoendersweg 4 1873 JA Groet 072 50 91 356
Op zoek naar kinderopvang? | Neem contact opT [072] 509 13 56 of mail ons:
| Locatie
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs? | Zoek in de site
Aanmelden nieuwsbrief(vul uw e-mail adres in)
Aangesloten bij |